REVISITING CINEMA #14 : BABYLON (22)

Filem "Babylon", yang diarahkan oleh Damien Chazelle, adalah sebuah filem penghormatan kepada semua pembikin filem di dunia. Filem ini memaparkan dua generasi pembikin filem yang berjuang memahami dunia pembikinan filem baru dan membuat perubahan yang diperlukan untuk mempertahankan kejayaan filem di Hollywood. Satu lagi generasi membawa teknologi baru dalam pembikinan filem dengan permainan cahaya dan bunyi yang luar biasa.


Persona

Persona zaman awal adalah seorang seniman era filem bisu yang berjuang mempertahankan kariernya. Dia memiliki kesulitan untuk memahami teknologi baru dan sukar menerima kenyataan untuk berubah. Akhirnya, dia terpaksa menyerah akibat munculnya seniman baru yang lebih baik dan versatil.Seorang lagi persona yang merasa sangat bangga dengan diri sendiri dan selalu merasa hebat. Namun, akhirnya tewas dalam persaingan karena terlalu banyak bersosial, terlibat dengan dadah dan judi. Ini menjadi perlambangan bahwa dunia hiburan adalah jurang maut jika tidak dapat mengawal nafsu.Seorang lagi persona yang mahir dalam musik dan berjaya dalam industri. Namun, dia hanya dipergunakan dan menjadi bahan lawak oleh orang kulit putih yang memandang rendah kaum kulit hitam.Persona penting dalam filem ini adalah seorang pembantu yang berkembang menjadi pemimpin era filem Hollywood baru setelah belajar dan bekerja dengan pelakon terkenal. Namun terpaksa meninggalkan Hollywood.

Alu dapat memahami kesulitan dan tekanan setiap persona dalam filem ini karena pengalaman belajar dan bekerja di "The Lot" di Universal Studio, Los Angeles. Membikin filem di sini sangat berbeza dari membikin filem di New York atau lokasi lain di Amerika, dugaan dan ujian pembikinan filem sama saja. Keberanian adalah kata kunci, kejujuran adalah kunci kedua, dan sentiasa merendah diri dan mengenal orang yang penting adalah kunci ketiga. Namun, dalam industri ini, Anda tidak bisa percaya pada semua orang karena pengkhianatan pasti terjadi.

Kritikan

Filem ini menunjukkan sisi gelap era baru Hollywood dan pengorbanan yang dibuat oleh pembikin filem era baru Hollywood dalam filem ini. Filem ini tidak halus dan tidak juga baik, ianya diberikan tajuk Babylon mungkin merupakan refleksi terhadap kebiasaan hidup orang Babylon yang suka bersenang-senang dan melakukan dosa.

Meskipun Chazelle memiliki kemampuan dalam membangun set-piece, dia terlihat kurang cekap dalam mengendalikan struktur secara keseluruhan. Babylon memiliki beberapa imej yang menakjubkan, tetapi secara keseluruhan sangat tidak teratur.

Filem ini membosankan, seperti berkabung selama tiga jam. Sayangnya, tenaga kerja terbaik di belakang layar seperti sinematografer Linus Sandgren, perancang produksi Florencia Martin, dan editor Tom Cross tidak digunakan sepenuhnya. Senario melodramatik yang menakjubkan secara visual terlalu berlebihan dan menghalangi Babylon dari menjadi karya yang luar biasa, sepatutnya.

Ini adalah karya yang benar-benar dari sisi yang gelap. Ia adalah mimpi buruk, romancinta yang menjadi kenyataan. Ia benar-benar gila. Dan aku ada menikmati beberapa momennya. Chazelle memperingati dan menikmati keangkuhan era pembikin filem pada waktu itu. Inilah dunia pembikinan filem dan bagaimana dunianya akan berakhir, tidak dengan memujuk, tetapi dengan banyak keburukan, cinta dan keluhan.

Bagi mereka yang bersedia menghadapi urutan yang membawa kita ke dunia yang tidak menyenangkan, akan menemukan filem ini memberikan banyak informasi tentang bagaimana selebriti mempengaruhi individu dan bagaimana mereka mencari keuntungan. Akhirnya, Chazelle mencapai suasana elegi yang dicari, diakhiri dengan refleksi sedih tentang kehilangan kemuliaan dan kelemahan orang yang gagal memenuhi ekspektasi mereka.

dan keseluruhannya...

Sebagai penggemar filem, ada dua kelebihan yang berbeza dalam meminati dan membikin filem. Kedua-duanya memerlukan perasaan yang mendalam terhadap dunia sinema. Tidak hanya berkeinginan untuk menjadikannya sebagai kerjaya yang menguntungkan, tetapi juga perlu memahami bahwa apa yang terjadi di balik tabir tidak seperti apa yang dilihat di layar.

Untuk mempertahankan kedua-dua kelebihan ini, diperlukan pengorbanan yang besar. Namun, pengorbanan tersebut tidak boleh membunuh semangat dan perasaan seseorang terhadap filem. Ini kerana proses pembikinan filem memerlukan kesabaran dan kesungguhan dalam berkarya, serta memahami kelebihan dan kekurangan.

Penutup filem ini memberikan gambaran bahwa jika seseorang meminati dunia sinema, maka harus mempertahankan minat tersebut dan tidak perlu bercita-cita untuk membikin filem kecuali ia siap untuk mengorbankan segalanya demi dunia sinema yang sebenar. Kerana keindahan yang terdapat dalam layar perak tidak seindah apa yang terjadi di belakang layar.

Salut!

#revisitingcinema
#senimanjalanan

Ulasan

Catatan Popular