REVISITING CINEMA #29 : KULIT WAYANG (25)
"Kulit Wayang," arahan Dain Said, bermula dengan naratif cerita oleh watak utama Pok Lee, yang sedang mengisarkan kisah hidupnya yang penuh berliku. Visualnya menampilkan layar wayang kulit di tengah pantai dengan kesan khas alam jagat, memberikan gambaran bahawa ini adalah filem fantasi. Filem ini memperkenalkan Dewi dan Ibunya, Dian, yang hadir di kampung Pengkalan Cahaya untuk membuat kajian PhD tentang wayang kulit. Kehadiran mereka merungkai misteri kejadian pembunuhan anak-anak kecil yang dikaitkan dengan Lelaki Buaya. Dengan elemen noir, horor, dan misteri, filem ini mencipta suasana gelap dan penuh simbolisme.
Secara keseluruhan, "Kulit Wayang" adalah filem noir slowburn yang menarik dengan elemen fantasi dan misteri. Ia berjaya dalam mencipta suasana gelap dan penuh simbolisme, tetapi kekurangan dalam struktur cerita yang rapat. Penggemar genre noir dan fantasi mungkin menikmati filem ini kerana penggabungan genre yang unik dan persembahan pelakon yang cemerlang. Filem ini tidak sesuai untuk mereka yang mencari aksi, tetapi lebih sesuai untuk penonton yang suka menganalisis cerita dengan tandatanda dan misteri. Dengan persembahan Fattah Amin yang berjaya memberi sinar baru dan penghayatan, "Kulit Wayang" adalah tambahan yang menarik ke dalam jenre neo-noir Malaysia. Gaya arahan yang unik Dain Said, yang menggabungkan realiti dengan fantasi dan menggunakan simbolisme secara cermat, menjadikan filem ini berbeza dari filem-filem lain dalam genre yang sama.
Watak Dewi, dimainkan dengan tulus dan jujur, menjadi cahaya dalam filem ini, manakala Ibunya, Dian, melambangkan cahaya yang membawa misteri. Pak Wana memainkan peranan Rawana, sifat tamak dan haus kuasa, yang secara tidak langsung menghalang misi Dewi dan Dian. Pok Lee, sebagai tok dalang, membawa cerita maju dengan persembahan yang penuh penghayatan. Pengarah Dain Said memperlihatkan kebolehannya dalam mencipta cerita noir yang gelap dengan perhatian terhadap visual tanah, air, flora, dan fauna. Filem ini menggabungkan genre neo-noir dengan unsur misterius, menjadikan Dain Said sebagai pengarah dalam kelas tersendiri. Dain Said dikenali dengan gaya arahan yang unik, yang sering mengekalkan realiti Melayu Pantai Timur yang autentik sambil menggabungkan elemen fantasi dan misteri. Beliau suka mengeksplorasi tema-tema seperti kebudayaan, spiritualiti, dan tradisi, serta konflik antara tradisi dengan perubahan zaman. Beliau juga sering menggunakan simbolisme dan metafora dalam ceritanya, menjadikan filem-filemnya penuh dengan makna yang mendalam.
Aspek positif filem termasuk penggambaran watak yang mendalam, terutamanya persembahan Fattah Amin sebagai Pok Lee. Penghayatan beliau melalui riak dan raut wajah memberikan dimensi baru kepada watak. Pengarahan Dain Said juga berjaya dalam mencipta atmosfer noir yang menggabungkan elemen alam semula jadi. Walau bagaimanapun, kelemahan utama termasuk keperluan untuk mengurangkan dialog Pok Lee, kerana ia mengganggu persona watak. Plot filem juga agak laju dan tidak disusun kemas, khususnya dalam dunia Wira, yang mungkin menyukarkan penonton untuk mengikuti cerita.
Filem ini sangat slowburn, di mana persona dan plot yang disunting memerlukan kesan misterius dengan kesan bunyi yang cukup mendebarkan. Ini yang membuat ia slowburn, namun sekiranya suntingan dibuat dengan meletakkan segala maklumat, maka elemen misteri dan debaran akan hilang. Ini mungkin kelebihan pengarah dan penyunting dalam menyampaikan cerita, kerana mereka memilih untuk membiarkan cerita berkembang secara perlahan dan membenarkan penonton untuk memikirkan dan merentas petunjuk yang diberikan.
Banyak simbol yang memberi tanggapan terhadap apa yang akan berlaku seterusnya dan siapakah orang jahat walau scren timenya tidak banyak. Namun segala simbol yang ada diguna sebaik mungkin oleh pengarah. Dain Said sering menggunakan simbolisme dalam filem-filemnya untuk memberi makna yang lebih mendalam kepada cerita. Dalam "Kulit Wayang," simbol-simbol seperti wayang kulit, hantu, dan elemen alam semula jadi digunakan secara cermat untuk menyokong tema dan pesanan filem.
Aspek positif filem termasuk penggambaran watak yang mendalam, terutamanya persembahan Fattah Amin sebagai Pok Lee. Penghayatan beliau melalui riak dan raut wajah memberikan dimensi baru kepada watak. Pengarahan Dain Said juga berjaya dalam mencipta atmosfer noir yang menggabungkan elemen alam semula jadi. Walau bagaimanapun, kelemahan utama termasuk keperluan untuk mengurangkan dialog Pok Lee, kerana ia mengganggu persona watak. Plot filem juga agak laju dan tidak disusun kemas, khususnya dalam dunia Wira, yang mungkin menyukarkan penonton untuk mengikuti cerita.
Filem ini sangat slowburn, di mana persona dan plot yang disunting memerlukan kesan misterius dengan kesan bunyi yang cukup mendebarkan. Ini yang membuat ia slowburn, namun sekiranya suntingan dibuat dengan meletakkan segala maklumat, maka elemen misteri dan debaran akan hilang. Ini mungkin kelebihan pengarah dan penyunting dalam menyampaikan cerita, kerana mereka memilih untuk membiarkan cerita berkembang secara perlahan dan membenarkan penonton untuk memikirkan dan merentas petunjuk yang diberikan.
Banyak simbol yang memberi tanggapan terhadap apa yang akan berlaku seterusnya dan siapakah orang jahat walau scren timenya tidak banyak. Namun segala simbol yang ada diguna sebaik mungkin oleh pengarah. Dain Said sering menggunakan simbolisme dalam filem-filemnya untuk memberi makna yang lebih mendalam kepada cerita. Dalam "Kulit Wayang," simbol-simbol seperti wayang kulit, hantu, dan elemen alam semula jadi digunakan secara cermat untuk menyokong tema dan pesanan filem.
Secara keseluruhan, "Kulit Wayang" adalah filem noir slowburn yang menarik dengan elemen fantasi dan misteri. Ia berjaya dalam mencipta suasana gelap dan penuh simbolisme, tetapi kekurangan dalam struktur cerita yang rapat. Penggemar genre noir dan fantasi mungkin menikmati filem ini kerana penggabungan genre yang unik dan persembahan pelakon yang cemerlang. Filem ini tidak sesuai untuk mereka yang mencari aksi, tetapi lebih sesuai untuk penonton yang suka menganalisis cerita dengan tandatanda dan misteri. Dengan persembahan Fattah Amin yang berjaya memberi sinar baru dan penghayatan, "Kulit Wayang" adalah tambahan yang menarik ke dalam jenre neo-noir Malaysia. Gaya arahan yang unik Dain Said, yang menggabungkan realiti dengan fantasi dan menggunakan simbolisme secara cermat, menjadikan filem ini berbeza dari filem-filem lain dalam genre yang sama.
Ulasan