REVISITING CINEMA #25 : REPTILE (23)

ALKISAH

"Reptile," arahan pertama oleh Grant Singer, seorang pengarah video muzik yang terkenal selalu bekerjasama bersama dengan The Weeknd dan Taylor Swift, di buka dengan irama yang merdu dari lagu "Angel of the Morning" oleh Juice Newton mengiringi pembukaan cerita dengan sepasang ejen hartanah, Will (Justin Timberlake) dan Summer (Matilda Lutz), yang bersiap sedia untuk sesi pameran hartanah mewah. Kemudian, cerita dialihkan kepada Will yang memberikan pembentangan di sebuah konferens sementara Summer berada di bilik persalinan gim. Lagu Newton terhenti dengan tiba-tiba. Momen biasa ini dengan susunan muzik yang aneh adalah untuk mencipta tekanan awal, Summer akhirnya dibunuh dalam sebuah rumah kosong. Dan Will adalah suspek utama.


PERSONA

Namun, "Reptile" bukanlah tentang Summer atau Will. Ia bercerita tentang Detektif Tom Nichols (Benicio del Toro, yang juga seorang penulis bersama skrip, poyo je). Dengan rambut pompadour hitam legam dan jaket kulit, beliau tidak hanya menyiasat kematian Summer tetapi juga korupsi yang tersembunyi dijabatannya. "Reptile" oleh Singer, yang diterbitkan Netflix, ingin menjadi David Fincher dengan paranoia ala Steven Soderbergh, tetapi ia hanyalah homage yang kurang daya tarik, kurang logik, dan kurang keaiban, namun tetap sesuatu yang menarik minat aku menonton sejak filem Infernal Affair yang dibuat semula menjadi The Departed, yang hingga sekarang tiada tolok bandingnya.

Terletak di pinggiran New England di Scarborough, filem ini berjuang untuk mendapatkan pancingan awal. Ia adalah filem yang membiarkan penonton merasai semuanya sendiri, pemilihan muzik skor yang mendominasi dan pemotongan silang yang kasar untuk membawa mengikuti penyiasatan awal. Penceritaan bertukar dengan rasa tidak selesa, antara adegan-adegan Nichols yang sedang menginterogasi Will dan potongan kehidupan Nicholas yang mempesonakan bersama isterinya, Judy (Alicia Silverstone). Baru-baru ini pasangan itu pindah ke bandar ini untuk melarikan diri dari Philadelphia, di mana Nichols terlibat dalam skandal yang melibatkan rakan yang korup. Namun, walaupun di New England, Nichols tetap tercalar.

Tidak banyak intrik dalam kes ini. Suspek utama termasuk salah seorang pelanggan terdahulu Will yang menjadi musuhnya (Michael Pitt), bekas suami Summer (Karl Glusman), dan urus wang yang mencurigakan yang melibatkan komisen hartanah sebenar Summer. Nichols tidak mengambil mereka dengan serius, yang membuat penonton mudah untuk mengabaikannya juga. Pandangan di dalam balai polis juga tidak banyak berbeza: kapten Nichols (Eric Bogosian) sedang berjuang melawan kanser; rakan sekutu Nichols (Ato Essandoh) adalah sahabat karib yang tipikal; dan seorang lagi rakan sekerja, Wally (Domenick Lombardozzi), membuka firma keselamatan peribadi dan ingin Nichols menyertai. Tiada drama yang mencukupi di kedua-dua bidang kehidupan detektif ini, yang mengganggu masa tayangan.

KRITIKAN

Lebih mengecewakan adalah ketiadaan perasaan tempat atau setting di kalangan rumah-rumah di pinggiran elit New England ini. Sejauh mana kehadiran polis? Berapa besar bandar ini? Adakah ada tempat-tempat tempatan tertentu, orang, dan gaya hidup yang perlu kita tahu? Sebaliknya, Singer bertukar dari bilik ke bilik dalam rumah kosong yang memenuhi pasaran hartanah yang kelihatan begitu kukuh. Kawasan ini terlalu terasing daripada naratif sehingga malam berkabus yang mewarnai adegan-adegan ini terasa seperti hasil dari impian.

Prestasi pelakon tidak diguna sehabis baik. Timberlake cuba memberikan kesan Ben Affleck dalam "Gone Girl," tetapi tanpa daya psikologi atau semangat yang jujur. Keberadaan semulajadi Silverstone, yang biasanya merupakan alat kuat dalam repertoirnya, tidak sesuai dalam naratif yang membingungkan yang dipacu oleh petanda-petanda kecil, petunjuk-petunjuk kecil, dan motif yang samar. Terlalu kerap dia mengalihkan perhatian kita daripada alur cerita filem secara tidak sengaja. Kumpulan pelakon sokongan yang kuat tidak membezakan diri mereka dengan koleksi klise meluas: yang berat, yang jahat, yang kawan yang tersesat. Del Toro selamat dengan susah payah, hanya kerana dia terampil berlakon sebagai orang aneh dan misteri. Satu adegan di mana seseorang bertanya padanya mengapa mereka memanggilnya "Oklahoma" - "Kerana aku boleh potong barisan," kata del Toro dengan senyuman.

"Reptile" tidak tahu bagaimana untuk mencapai kedalaman yang diinginkannya. Setelah satu jam pertama, filem ini terus dengan petunjuk-petunjuk yang buruk dan anggapan-anggapan yang teruk. Di mana tona dan temanya? Di mana sentuhan mood atau nada? Editor Kevin Hickman memilih potongan yang terpecah untuk membangkitkan keghairahan, tetapi gagal; filem ini berusaha untuk mendapatkan keganasan yang dibuat-buat. Fotografi juga menjaga kita dari jauh dengan tembakan dari belakang kepala sementara meletakkan subjek yang duka cita dalam bingkai yang tidak berwarna. Kegagalan estetik membuat filem ini kelihatan seperti parodi karya Fincher yang lebih pandai dan mengesyorkan pengarah video muzik yang memiliki banyak idea tetapi tidak memiliki jalan yang akan membuat cerita dan plot menyatu.

DAN KESELURUHANNYA...

Tindakan keganasan di akhir filem condong kepada absurditi yang disengajakan. Ia kejam dan keras, dan dipacu oleh sekeping piring terbang. Filem Singer akan menjadi lebih baik jika dia mengisi naratifnya dengan lebih banyak saat-saat yang absurdis daripada gerakan rutin yang hampir tidak mampu untuk mengatakan "polis adalah korup". Terima kasih "Reptile," aku tetap menunggu cerita noir seperti infernal affairs mahu pun the departd. Tetapi mungkin yang terbaik untuk filem noir jenayah ini adalah pergi dengan senyap.

Salut!

#revisitingcinema
#senimanjalanan

Ulasan

Catatan Popular