Pra Pembangunan Jipang.

Alhamdulillah syukur pada allah swt, tahun ni tahun aku bangkit. Naga yang telah lama tidur mesti bangkit.


Aku nak kongsi sikit pra pembangunan penulisa cerita bagi filem pertama aku iaitu Jipang.

Cerita ini konsep asal dari Zack Rambo dan skrip ditulis oleh aku sendiri.

Pergh! sarbat.

Namun itu bukan penghalang untuk aku bekerjasama dengan sesiapa pun. Mana yang aku mampu kongsi apa ilmu yang ada dalam dada ni aku kongsi, nak follow ke tidak, terpulang.

Insyaallah, dengan perkongsian ilmu ini, diharap mendapat manfaat kepada semua penulis yang mahu memulakan kerjaya sebagai penulis skrip.

Sebelum ni aku ada kongsi pembangunan ide bagi penulisan skrip filem pendek yang mana boleh digunakan sebagai platform pra pembangunan cerita utk filem, tapi kali ini aku masuk lebih dalam lagi dan insyaallah kalau ada yang mahu bertanya, aku akan jawab. (boleh rujuk pada pos aku bulan sept 2011)

oklah cerita banyak pun tak guna, aku mulakan dengan Bismillah...

Selalunya aku akan ada 4 soalan yang aku tanya pada diri sendiri terhadap watak yang akan menolak dan membawa cerita yang aku mahu tulis. Jadi soalan soalan ini akan bermain sehinggalah aku berpuas hati dengan jawapan yang aku berikan.

mari kita lihat apa soalan yang aku tanya pada diri aku sendiri dan apa kah jawapannya. Aku mengunakan struktur cerita filem pertama aku 'JIPANG' utk perkongsian kali ini.


Siapakah hero anda? 
Opet, orang asli yang amat menghormati orang yang lebih tua di kampungnya, Dia sering dipermainkan oleh pemuda-pemuda nakal. Dia mempunyai sebuah motorsikal Jipang yang dihadiahkan kepadanya tetapi dia tidak tahu menunggang. 

Apakah yang cuba dicapai oleh hero?
Opet bercita-cita ingin membantu orang-orang kampung dengan cara memudahkan mereka sampai ke pekan dengan menaiki Jipangnya. 

Siapa yang cuba menghentikan hero?
Tungau, seorang bujang tua yang berlagak muda dan sentiasa cuba membuat Opet gagal dalam usaha murninya membantu orang-orang kampung. 

Apa yang terjadi bila hero gagal? 
Orang-orang kampung tidak akan mempunyai pengangkutan untuk ke pekan. 

Ok, itulah soalan dan jawapan bagi pra pembangunan plot cerita bagi filem 'JIPANG'.

Insyaallah aku akan kongsi soalan bagi setiap babak yang menjurus kepada penceritaan plot yang lebih berkesan pada pos yang akan datang. 


Ulasan

Catatan Popular