Muslihat disebalik kejayaan

Muslihat disebalik penceritaan efektif adalah bagaimana anda bercerita dan bukan apa yang mahu diceritakan. Pencerita yang baik boleh menjadikan satu cerita yang sederhana menarik menjadi satu keterujaan manakala pencerita yang  tidak baik boleh menjadikan satu cerita yang baik menjadi satu senarai membeli belah.
Bagaimana anda bercerita juga boleh memberi kesan terhadap bagaimana penonton mengintepretasinya. Ini adalah salah satu alat umum yang selalu digunakan oleh media berita untuk mempengaruhi pendapat umum atau meraih simpati untuk seseorang atau satu kejadian. Ini adalah kewartawanan dan ianya juga salah satu alat yang baik untuk penulis menulis fiksi.

Sepertimana cerpen, filem pendek juga mengenalkan watak utama untuk membuat penonton terus menonton mengikuti pengalaman protaganis secepat mungkin, ini kerana anda tiada masa untuk bercerita tentang masa lampau. Sama juga dengan antagonis, anda perlu emosi negative yang betul untuk menyebabkan penonton terus mengikuti cerita. Sekiranya anda sudah mahir dengan perasaan positif dan negatif ini, anda boleh memberikan watak watak lain pengalaman mereka, ini bergantung bagaimana persepsi penonton.

Yang paling penting adalah membuat penonton anda melekat duduk mengikuti cerita anda.

Ulasan

Catatan Popular