Kembara wira

Setiap watak perlukan pengembaraan jiwa dan akal serta zahir dan batin. Setiap pengembaraan memerlukan watak utama bertemu dan berpisah, mendapat pencapaian dan kegagalan serta kehidupan luar biasa dari dunia biasa watak itu sendiri. Ianya disusun mengikut turutan yang disarankan mengikut arkitipe cerita yang ditulis.

Nampak seperti satu perancangan yang remeh, muslihatnya adalah untuk tidak digunakan ketika merancang struktur penceritaan tetapi untuk menambah baiki serta menganalisa cerita yang sudah ditulis .

Cerita yang baik selalunya datang tanpa diduga jadi tulislah cerita anda tanpa mengunakan struktur cerita dan sebebas yang mungkin. Selesai draf pertama ditulis, baca semula dan masukkan struktur cerita beserta kembara wira didalam cerita yang ditulis.

Ramai penulis barat telah mengamalkan struktur ini dan berjaya, jadi sistem penceritaan ini mampu membantu anda menulis dengan lebih baik lagi.

Dibawah adalah arkitipe kembara wira yang boleh digunakan sebagai rujukan.

Babak 1 / Act 1
  •           Dunia Biasa
  •           Panggilan kembara
  •           Konfrontasi
  •           Mentor
  •           Kekasih
Babak 2 / Act 2
  •           Ujian, Sekutu dan Bayangan
  •           Krisis
  •           Dugaan
  •           Ganjaran
  •           Jalan Pulang
Babak 3 / Act 3
  •          Kebangkitan
  •      Kembali
Keterangan lanjut setiap arkitipe kembara wira akan dijelaskan di artikel akan datang.

Ulasan

Catatan Popular