Watak kembara wira
Ini adalah senarai dan keterangan
yang digariskan mengikut kata sifat arkitipe dan tanggungjawabnya. Subjeknya telah disusun mengikut arkitipikal
yang merangkumi kehidupan manusia. Sekiranya
kamu membangunkan satu watak yang mempunyai arkitipenya sendiri, pastikan watak
itu hanya membawa kata sifatnya sendiri dan berkait dengan cerita watak utama.
-
Arkitipe watak
-
Adiwira
-
Protaganis, watak utama, watak yang ceritanya
diceritakan. Adiwira tidak semestinya baik atau berani (anti-adiwira pun tidak)
tetapi mereka harus menjalani satu pengembaraan/pengalaman yang melibatkan
fizikal, emosi dan batin, tak kira macamana, selagi adiwira ini mencapai
matlamat atau melaluinya.
-
Mentor
-
Pembimbing / Penasihat yang mana akan membimbing
adiwira dan menberi pengetahuan kepadanya. Secara tradisi selalu digambarkan
sebagai orang yang bijaksana dan berpengetahuan. Orang lama.
-
Kekasih
-
Watak yang akan mengenalkan siapa adiwira atau yang
membawa mesej yang membuat adiwira perlu mencapai matlamat dalam
pengembaraannya. Selalu digambarkan sebagai rakan karib, kekasih yang selalu
menolak adiwira melakukan sesuatu ketika diperlukan.
-
Penghalang
-
Watak atau subjek yang menghalang adiwira dari
mencapai matlamat dalam kembaranya. Boleh juga digambarkan sebagai kuasa dalam
diri seperti keraguan dan wasangka.
-
Rupa tanpa wajah
-
Satu watak yang digambarkan mempunyai satu jenis
personality tetapi berubah menjadi personality yang lain. Cerita Femme Fatale
adalah satu contoh yang baik dimana kecantikan digunakan untuk sesuatu yang
jahat.
-
Pelawak
-
Watak jenaka yang digunakan untuk memecahkan tekanan
(tension) dengan berbuat sesuatu perkara yang tidak bijak dan menyebabkan huru
hara.
-
Bayangan
-
Setiap segala yang hitam dan yang negatif dan perlu
dihapuskan oleh adiwira.
Ulasan