Kembara wira
Setiap watak perlukan
pengembaraan jiwa dan akal serta zahir dan batin. Setiap pengembaraan
memerlukan watak utama bertemu dan berpisah, mendapat pencapaian dan kegagalan
serta kehidupan luar biasa dari dunia biasa watak itu sendiri. Ianya disusun
mengikut turutan yang disarankan mengikut arkitipe cerita yang ditulis.
Nampak seperti satu perancangan
yang remeh, muslihatnya adalah untuk tidak digunakan ketika merancang struktur
penceritaan tetapi untuk menambah baiki serta menganalisa cerita yang sudah
ditulis .
Cerita yang baik selalunya datang
tanpa diduga jadi tulislah cerita anda tanpa mengunakan struktur cerita dan
sebebas yang mungkin. Selesai draf pertama ditulis, baca semula dan masukkan
struktur cerita beserta kembara wira didalam cerita yang ditulis.
Ramai penulis barat telah
mengamalkan struktur ini dan berjaya, jadi sistem penceritaan ini mampu
membantu anda menulis dengan lebih baik lagi.
Dibawah adalah arkitipe kembara
wira yang boleh digunakan sebagai rujukan.
Babak 1 / Act 1
- Dunia Biasa
- Panggilan kembara
- Konfrontasi
- Mentor
- Kekasih
Babak 2 / Act 2
- Ujian, Sekutu dan Bayangan
- Krisis
- Dugaan
- Ganjaran
- Jalan Pulang
Babak 3 / Act 3
- Kebangkitan
- Kembali
Keterangan lanjut setiap arkitipe kembara wira akan dijelaskan di artikel akan datang.
Ulasan