Formula barat

Pembikin filem dan penulis cerita di barat telah lama mengunakan struktur 3 babak dimana ianya memberi gambaran yang jelas bagaimana permulaan, pertengahan dan akhiran cerita. Pengenalan watak, premis dan tetapan cerita dibuat di babak pertama cerita.

Pertengahan cerita pula menempatkan konflik dan tindakan yang berlaku manakala babak akhiran bertindak sebagai penyelesaian cerita. Ini adalah format mudah yang memerlukan sesuatu yang menarik dan mampu menerujakan penonton dengan titik plot yang membuat penceritaan bergerak dengan sempurna.

Sesuatu kejadian yang menyedarkan atau menginsafkan watak utama dan memerlukan beliau membuat keputusan selalunya berlaku di titik plot pertama di akhir babak pertama .

Manakala dibabak kedua pula dipecahkan kepada 2 bahagian iaitu ‘KEMBARA’ dan ‘PAHLAWAN’.
Di ‘kembara’ watak utama akan belajar berdepan dengan krisis cerita hinggalah beliau berada di titik tengah dimana beliau berjaya mencapai salah satu dari matlamat cerita namun segala yang dicapai di ‘kembara’ perlu dibayar di ‘pahlawan’ dimana watak utama perlu mengunakan segala kemahiran dan pengalaman di ‘kembara’ sebagai taruhan untuk watak utama membuat keputusan sekali lagi untuk mencapai puncak watak di babak ketiga.

Babak ketiga adalah klimaks cerita dimana watak utama perlu berdepan dengan masalah cerita dan seterusnya mencapai puncak watak dan menyampaikan tema dan mesej cerita kepada penonton. Kedua dua matlamat boleh tercapai atau tidak tercapai.

Ulasan

Catatan Popular